ریزش مو مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان مناسب، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم یک دسته از آن‌ها را بکشید. همیشه تعدادی مو در دستان شما می‌ماند. بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به‌صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند.

داستان غمناک ریزش مو از آنجایی آغاز می‌شود که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت کم‌کم تراکم مو از دست می‌رود و فرد دچار اضطراب خواهد شد. علل این بیماری می‌تواند از علل ساده و موقت (مانند کمبود ویتامین) تا علت‌های پیچیده‌تر مانند وضعیت کلی سلامتی متغیر باشد. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد. در ادامه این مطلب، به بررسی بیش از ۲۰ علت مهم ریزش مو که برخی رایج و برخی نه‌چندان رایج هستند، پرداخته‌ایم و اشاره کوچکی به روش‌هایی که می‌توان این علت‌ها را متوقف کرد نیز داشته‌ایم.

علت‌های اصلی و مهم ریزش مو

۱- هر نوع آسیب جسمی

عواملی چون جراحی، تصادف رانندگی یا بیماری شدید حتی آنفولانزا می‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد. این مورد به نام Telogen Effluvium نیز شناخته می‌شود. مو دارای چرخه زندگی برنامه‌ریزی‌شده‌ای است: مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریختن. شرایط جسمی می‌تواند به چرخه رشد طبیعی مو شوك وارد کند و با این اختلال شاهد ازدست‌دادن موهای خود باشد. ریزش مو اغلب سه تا شش ماه پس از تروما به میزان قابل‌توجهی است.

 چه‌کاری انجام دهیم؟

خبر خوب این است که با بهبودی بدن، موها دوباره رشد می‌کنند و نیاز به پیگیری درمان خاصی ندارد. تنها کافی است تا بدن در شرایط عادی قرار بگیرد تا چرخه سلامت و طبیعی خود را باز یابد.

۲-تأثیرات بارداری

حاملگی و مادر شدن یکی از زیباترین اتفاقات زندگی هر زنی به شمار می‌رود. اما بارداری یکی از نمونه‌های شوک جسمی است که می‌تواند خود علت ریزش مو شود. دلیل این امر تغییراتی است که در سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید. شاید جالب باشد بدانید که ریزش موی مرتبط با بارداری، به‌جای آنکه در دوران بارداری باشد، بیشتر بعد از زایمان دیده می‌شود. نباید فراموش کرد که بارداری در هر فرد خاص خود او بوده و تجربیات خاصی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل ممکن است تنها در تعداد معدودی از افراد علت ریزش مو عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری باشد.

ریزش مو در دوران بارداری

 چه‌کاری باید انجام دهیم؟

اگر بعد از بارداری دچار ریزش مو شدید، مطمئن باشید که موهای شما طی چند ماه دوباره رشد می‌کند. این عرضه امری عادی است و راه خود را پیش می‌برد. در دوران حاملگی و همچنین شیردهی، به دلیل خطرات و یا عوارضی که داروهای ضد ریزش مو دارند، مصرف آنها توصیه نمی‌شود، بهترین راهکار در این دوران داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است.

3- مصرف بیش از حد ویتامین A

طبق تحقیقات مرکز آکادمی پوست آمریکا، مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند علت ریزش مو باشد. مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین آ 5000 واحد بین‌المللی (IU)  در روز، برای بزرگسالان و بچه‌های بالای 4 سال است. مکمل‌ها حاوی 2،500 تا 10،000 IU هستند؛ بنابراین ممکن است با مصرف مکمل‌ها بیشتر از مقدار مجاز وارد بدن شما شود. البته این نکته نیز باید موردتوجه قرار بگیرد که قطع یکباره مصرف این ویتامین و یا کم‌کردن بیش از حد آن خود آسیب‌های متعددی را برای بدن به همراه خواهد داشت.

این مورد نیز یک دلیل برگشت‌پذیر بودن روند ریزش مو نیاز به درمان خاصی ندارد و به‌محض متوقف شدن مصرف ویتامین A اضافی، موها مجدداً رشد طبیعی خود را شروع می‌کنند.

۴-کمبود پروتئین در رژیم غذایی

شما با خوردن گوشت و تخم‌مرغ مقدار زیادی پروتئین دریافت می‌کنید، اما می‌توانید پروتئین را از مجموعهٔ غذاهای دیگر مانند برخی حبوبات نیز به بدن برسانید. اما اگر به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، طبق تحقیقات علمی با دست خود و اتخاذ یک رژیم غلط چرخه رشد طبیعی مو را دچار اختلال کرده‌اید که در نهایت یک علت ریزش مو به شمار می‌رود. این اتفاق می‌تواند حدود دو تا سه ماه پس از افت پروتئین در بدن رخ دهد.

چه‌کاری انجام دهیم؟

بسیاری از منابع عالی پروتئین از جمله ماهی، گوشت و تخم‌مرغ وجود دارد. اگر گوشت و محصولات حیوانی نمی‌خورید باید منبع پروتئین گیاهی را شناسایی کرده و در رژیم غذایی خود جای دهید.

۵- طاسی با الگوی مردانه و زنانه

علت ریزش مو گاهی در گرو طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک است. در مورد طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیب علت‌هایی چون عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی مردانه دخیل هستند. در طاسی الگوی زنانه بیشتر ژنتیک مؤثر است. این نوع ریزش مو (در زنان و مردان) هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو به‌مرورزمان منقبض می‌شود و باعث عدم رشد مو می‌شود. در مردان این علت ریزش مو خود را با طاسی در ناحیه فرق سر و شقیقه‌ها و … نشان می‌دهد. در خانم‌ها علائم طاسی با الگوی زنانه شامل کم‌تراکم یا کم پشت شدن موها است؛ بنابراین اگر شما از خانواده‌ای هستید که زنان یا مردان در سن مشخصی دچار ریزش مو می‌شوند، ممکن است مستعد ابتلا به آن باشید.

چه‌کاری انجام دهیم؟

تنها درمان تأیید شده برای این مورد ماینوکسیدیل است. اما اگر این درمان اثر دلخواه و مورد انتظار فرد را به همراه نداشته باشد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند فیناستراید را تجویز کند که می‌تواند ریزش مو را متوقف کند یا حتی باعث رشد برخی شود. عمل جراحی برای پیوند یا کاشت مو نیز گزینه مناسبی است.

۶-تغییرات هورمونی

نبود تعادل در سطح هورمون‌ها گاهی خود یکی از چندین علت ریز مو به شمار می‌رود. سطح هورمون‌ها در خانم‌ها به دلایل مختلفی تغییر می‌کنند. دقیقاً همان‌طور که تغییرات هورمون بارداری می‌تواند علت ریزش مو باشد، قرص‌های ضدبارداری هم می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و در صورت داشتن سابقه خانوادگی احتمال ریختن موها نیز بیشتر است. همچنین تغییر تعادل هورمونی که در یائسگی رخ می‌دهد نیز ممکن است نتیجه مشابهی داشته باشد.

در اثر تغییرات هورمونی گیرنده‌های آندروژن (هورمون مردانه) در پوست سر فعال می‌شوند. فولیکول‌های مو کوچک می‌شوند و شما شروع به ازدست‌دادن موهای بیشتری می‌کنید.

چه باید کرد؟

برای رفع این مشکل بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید و داروهای ضدبارداری متفاوتی را که این عارضه را به همراه ندارند، مصرف کنید.

۷- کم‌خونی ناشی از فقر آهن

در میان افراد جامعه به‌ویژه زنان یکی از مشکلات شایع که خود علت ریزش مو است؛ کم‌خونی است. دریافت مقدار کافی آهن در رژیم غذایی می‌تواند سخت باشد. گفته می‌شود که تقریباً از هر ۱۰ زن یکی مبتلا به این مشکل است.

فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم‌خونی است. زمانی که بدن آهن دریافت نکند، بدن قادر نخواهد بود که هموگلوبین بسازد. هموگلوبین نیز نقش اکسیژن‌رسانی برای رشد و ترمیم سلول‌های مختلف در بدن را برعهده دارد. هنگامی که اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به پوست سر محدود شود رشد موها دچار اختلال شده و ضعف در آنها ریزش را به همراه دارد.

طبق یک مطالعه ثابت شده کمبود آهن نه‌تنها در خون‌رسانی و ضعف موها اثر دارد بلکه خود عامل تشدیدکننده طاسی الگوی زنانه و مردانه است. گرچه تنها راه تشخیص با آزمایش است اما اگر نقاط قهوه‌ای رنگ را بر روی پوست سر مشاهده کردید و دچار خستگی، خواب‌آلودگی و سرگیجه هستید ممکن است به فقر آهن مبتلا باشید.

 چه‌کار کنیم؟

مشورت با پزشک و انجام آزمایش قدم اولیه و مهم است و برای رفع مشکل می‌توان از قرص آهن و مکمل‌های غذایی استفاده کرد. همچنین مصرف گوشت قرمز، سبزیجاتی چون اسفناج و حبوبات در رفع آن اثر ویژه دارد.

۸- کم‌کاری تیروئید

تیروئید، یک غده کوچک در گردن شماست که تأثیر زیادی در سلامت کلی بدن دارد. این غده، ماده هورمونی به نام TH را تولید می‌کند که وظیفه تنظیم سوخت‌وساز بدن، ضربان قلب، دما، خلق‌وخو و… را بر عهده دارد. تیروئید کم‌تحرک که به‌اندازه کافی TH تولید نمی‌کند می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در واقع کم‌کاری تروئید یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو به شمار می‌رود.

بزرگ‌شدن این غده در گلو، بی‌اشتهایی شدید، افسردگی، خشکی شدید پوست سر نیز نشانه‌هایی هستند که می‌تواند به شما در شناخت این اختلال کمک کند.

خبر خوب

آمارها نشان می‌دهد که در جهان از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این عارضه دچار هستند و اگر درمان نشود عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. تنها راه شناسایی كم‌كاري تيروئيد با انجام آزمايش خون است و به‌راحتی با دارو قابل‌درمان است.

9- کمبود ویتامین B

علت ریزش مو گاهی هم پیچیده و عجیب‌وغریب نیست. نرسیدن ویتامین ب به میزان کافی یکی از همین دلایل ساده است که ممکن است حتی به آن فکر هم نکرده باشیم.

ویتامین ب یکی از ترکیب‌های محلول در آب به شمار می‌رود و انواع بسیار مختلفی دارد. به طور معمول این ویتامین در مواد غذایی دارای پروتئین نیز هست. هویج، تخم‌مرغ و گوشت قرمز و البته سویا میزان زیادی ویتامین ب دارند. به دلیل اینکه اکثر ما در طول روز ازاین‌گونه مواد غذایی استفاده می‌کنیم؛ کمبود ویتامین B یک عارضه نادر است. بااین‌وجود کمبود انواع آن به‌ویژه ب 12 اختلالاتی در عملکرد صحیح بدن را به همراه خواهد داشت. بی‌اشتهایی عصبی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی از نشانه‌های آن هستند.

علت ریزش مو را می‌توان در کمبود ویتامین B12  نیز جستجو کرد. این ماده بدن شما کمک می‌کند DNA و گلبول‌های قرمز خون را تولید کند، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند و عملکرد عصبی سالم و رشد مو را ترغیب می‌کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ موجب ریزش مو می‌شود

 چه‌کار کنیم؟

اتخاذ رژیم غذایی سالم و دارای مواد غذایی مختلف از تمام گروه‌ها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان ریزش مو شما به شمار می‌رود. بهتر است منابع غذایی دارای ویتامین ب را شناسایی کرده و در سفره غذایی خود جای دهید. طبق تشخیص پزشک مصرف مکمل نیز کمک‌کننده خواهد بود.

۱۰- بیماری لوپوس

بیماری‌های مختلفی علت ریزش مو هستند اما یکی از معروف‌ترین این بیماری‌ها لوپوس نام دارد. لوپوس نام علمی بیماری خودایمنی مزمن است. در این بیماری سیستم ایمنی بدنی به دلیل نوعی اختلال به سلول‌های سالم خود حمله می‌کند. لوپوس را به حمله‌ای انتحاری تشبیه می‌کنند. یکی از مقاصد این حمله انتحاری سلول‌های پوستی و فولیکول‌های سالم مو است. اگر فردی لوپوس داشته باشد، علت ریزش مو با این اختلال در ارتباط مستقیم است.

تب دائمی، بی‌حوصلگی و خستگی مفرط از نشانه‌های شناخته شده آن به شمار می‌رود. میزان شیوع این بیماری ۱۵ درصد بوده و اغلب به‌صورت ژنتیکی است. تنها راه نیز تشخیص به‌موقع و اقدامات پزشکی لازم برای درمان آن خواهد بود.

 ۱۱- کاهش شدید وزن

داشتن اندام ایده‌آل گاهی به تمام اهداف و آمال یک فرد تبدیل می‌شود و برای همین ممکن است راه‌های مختلفی را برای کاهش وزن امتحان کند. البته گاهی هم کاهش وزن ناگهانی خود رخ می‌دهد و نوعی از آسیب‌های جسمی است که می‌تواند علت ریزش مو باشد.

این احتمال وجود دارد که کاهش وزن خود باعث فشارهای غیرضروری در بدن شما شود، یا عدم صحیح غذا خوردن می‌تواند منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود. ریزش مو به همراه کاهش قابل‌توجه وزن نیز ممکن است نشانه اختلال غذایی مانند بی‌اشتهایی یا بولیمی باشد. این نوع ریزش مو نیز پس از مدتی اصلاح خواهد شد.

 باید چه‌کار کنیم؟

به نظر می‌رسد کاهش ناگهانی وزن سیستم کلی بدن شما را شوکه می‌کند و شما یک دوره شش‌ماهه ریزش مو دارید و سپس این وضعیت اصلاح خواهد شد. تا جایی که فرد بتواند باید از رژیم غذایی و ورزش به‌صورت هم‌زمان برای کاهش وزن استفاده نماید تا شاهد این‌گونه عوارض شدید نشود.

 ۱۲- تأثیرات مستقیم شیمی‌درمانی

آیا شیمی‌درمانی موجب ریزش مو همیشگی می‌شود؟ متأسفانه برخی از داروهای مورداستفاده در درمان سرطان می‌توانند علت ریزش موهای باشد. در واقع شیمی‌درمانی مانند بمب هسته‌ای است. این داروها تقسیم سلولی را برای مدتی محدود یا متوقف می‌کند. این بدان معنی است که نه‌تنها سلول‌های سرطانی، بلکه سلول‌هایی مانند مو را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

هنگامی که شیمی‌درمانی متوقف شد، موهای شما رشد می‌کند اگرچه غالباً با یک بافت متفاوت. محققان در حال کار بر روی داروهای هدفمند‌تر برای درمان سرطان هستند، داروهایی که می‌توانند از این عارضه و سایر عوارض جانبی پیشگیری کنند.

۱۳- آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آرئاتا به معنای ازدست‌دادن منطقه‌ای موی سر است؛ بنابراین یکی از چندین مورد علت ریزش مو است. در این بیماری فرد موهای خود را به‌صورت منطقه‌ای از دست خواهد داد که اشکال مختلفی دارد. اشکال متداول آلوپسی آرئاتا یا طاسی منطقه‌ای به شکل‌های دایره‌ای یا سکه‌ای، ریزش مو در کل بدن و ناحیه گسترده در سر به یکباره خواهد بود.

خوشبختانه این بیماری علی‌رغم شایعات نه مسری بوده و نه نشانه اختلال عصبی و دیوانگی است. تنها بدن فولیکول‌های سالم موی خود را مورد حمله قرار می‌دهد. این اتفاق در بیماری خودایمنی هم رخ می‌دهد با این تفاوت که در آلوپسی آرئاتا تنها به پوست و موی سر حمله می‌شود. تشخیص به‌موقع و درمان تنها راه خلاص شدن از این عارضه است.

 ۱۴- سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

 سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که با نام علمی PCOS  شناخته می‌شود و علت ریزش مو است. این اختلال در نتیجه عدم تعادل در هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه رخ می‌دهد. سطح بالای آندروژن می‌تواند منجر به کیست تخمدان، افزایش احتمال ابتلا به مرض قند، افزایش شدید وزن، اختلال در پریود، ناباروری و کم ترکم شدن موها نیز شود.

باتوجه‌به اینکه سطح هورمون‌های مردانه در این سندرم به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کنند، در مقابل سر که ریزش مو را تجربه می‌کند، در بدن زنان ممکن است حتی رشد موهای زائد نیز افزایش پیدا کند.

 راه‌حل چیست؟

درمان این سندرم خاص در گرو داشتن رژیم غذایی، ورزش روزانه، مصرف داروهای ضد دیابت و ضد باروری است تا هورمون‌ها به تعادل مناسبی برسند.

 ۱۴- مصرف برخی داروها

علت ریزش مو گاهی به سبب مصرف برخی داروهاست. شناخته‌شده‌ترین داروهایی که کم پشت شدن موها را به همراه دارند. رقیق‌کننده خون و داروهای فشارخون مشهور به بتا بلاکرها هستند. داروهای دیگری نیز در شکل‌گیری این مشکل نقش دارند از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به داروهای که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود، متوترکسات برای درمان روماتیسمی، لیتیوم که جهت درمان اختلالات رفتاری نظیر اختلال دوقطبی مصرف می‌شود و داروهای ضدالتهابی از جمله ایبوپروفن اشاره کرد.

 راه‌حل چیست؟

اگر پزشک تشخیص داد که مصرف یک یا چند داروی شما باعث ریزش مو می‌شود، در مورد کم‌کردن دوز یا تعویض آن با داروی دیگر با خود پزشک مشور کنید.

 ۱۵- استایل آرایشی نادرست موها

بدون شک داشتن ظاهر آراسته، استایل زیبا در جذابیت ظاهری فرد تا حد زیادی مؤثر است. همه ما دوست داریم مدل مو مرتب و برازنده‌ای را داشته باشیم. اما بسیاری نمی‌دانیم که علت ریزش مو می‌تواند مستقیماً مرتبط با استایل بستن و آرایش موی باشد. بستن موها با کش به‌صورت محکم، بافت‌هایی که با کشش شدید مو همراه هستند و استفاده مکرر از مواد آرایشی چون رنگ‌ها و ژل و … از این موارد هستند. البته استفاده از حرارت بالا و ابزارهایی چون اتوی مو یا سشوار نیز می‌تواند علت ریزش مو باشد.

این موارد در واقع می‌توانند روی ریشه مو تأثیر بگذارند و ممکن است موهای شما دوباره رشد نکند.

 راهکار چیست؟

علاوه بر اجتناب از این روش‌ها توصیه می‌شود بعد از به طور حتم  بعد از هر شامپویی از نرم‌کننده نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است که اجازه دهید موهای شما در هوای آزاد خشک شوند تا اینکه از ابزارهای حرارتی برای این کار استفاده نمایید.

۱۶- اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو

همه ما افرادی را دیده‌ایم که مدام با موهای خود بازی می‌کنند این کار، اختلالی به نام تریکوتیلومانیا است. این اختلال یکی از ده‌ها علت ریزش مو محسوب می‌شود.

به گفته متخصصان پوست در این حالت شما به طور متناوب با موهای خود بازی می‌کنید و آنها را از پوست سر به بیرون می‌کشید. اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو متأسفانه، این بازی و کشیدن مداوم می‌تواند به‌مرور رشد طبیعی موها را متوقف کند و علت ریزش مو در حد وسیع و غیر قابل کنترلی باشد. تریکوتیلومانیا اغلب قبل از ۱۷ سالگی شروع می‌شود و در زنان حدود چهار برابر بیشتر از مردان است.

چه می‌توان کرد؟

مصرف مقداری داروهای ضدافسردگی زیر نظر پزشک متخصص ممکن است در درمان آن مؤثر باشد، اما رفتاردرمانی و اصلاح رفتارها گزینه مؤثرتری است.

۱۷- بالارفتن سن هم ریزش مو را بیشتر می‌کند

علت ریزش مو گاهی نه بیماری و نه دارو و مورد خاصی است بلکه تنها بالارفتن سن باعث این مشکل می‌شود. ریزش مو در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی امری طبیعی است گرچه هنوز تحقیقات برای یافتن علت اصلی آن در جریان است. همان گونه که سایر عملکردهای بدن مثل عملکردهای حرکتی و غیره در سنین بالا دچار تحلیل می‌شوند، رشد مو نیز چنین حالتی را تجربه ‌می‌کند.

درمانی برای این علت ریزش مو وجود ندارد و همان گونه که اشاره شد مطالعات برای یافتن دلیل و راه‌حل درباره این امر ادامه دارد.

 ۱۸- کم‌شدن آب بدن موجب ریزش مو می‌شود

نقش حیاتی آب در بدن، غیرقابل‌انکار است. ارگان‌های حیاطی بدن ما نیز با استفاده از آب بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند. به همان میزان که کمبود آب در بدن خون‌رسانی، سلامت پوست و مواردی ازاین‌دست را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ علت ریزش مو نیز می‌تواند باشد.

مصرف آب و ریزش مو

آب در هیدراته کردن پوست به‌ویژه پوست سر نقش مهمی را بر عهده دارد. مویی که از رطوبت کافی برخوردار نباشد رشد نمی‌کند. شکننده و ضعیف شدن موها و ریزش آنها نیز تحت‌تأثیر کمبود آب در بدن است. همراه با هر فعالیت باید آب نوشید. این امر به‌ویژه در زمستان که افراد احساس نیاز کمتری به آب دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز دارای آب فراوانی هستند.

 ۱۹- مصرف بیش از حد مجاز استروئیدهای آنابولیک

بدنسازی و پرورش اندام از آن دسته فعالیت‌های دوست‌داشتنی است که در نتیجه بدن فرم دلخواه و موردپسند را می‌یابد. اما افرادی هستند که در خلال این فعالیت‌ها متوجه ازدست‌دادن موهای خود می‌شوند. علت ریزش مو در ورزشکاران و افرادی که به دنبال بدنسازی هستند گاهی سو مصرف استروئیدهای آنابولیک است.

این ماده اغلب برای حجیم کردن عضلات توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می‌شود. استفاده بیش از حد استروئیدهای آنابولیک همانند تأثیراتی دقیقاً بیماری تخمدان پلی‌کیستیک را بر روی بدن از خود به‌جای خواهد گذاشت و مکانیسم یکسانی با آن دارد. در واقع بیشترین اثر مخرب را استروئیدهای آنابولیک بر روی پوست سر دارند و ضعف ریشهٔ مو و ریختن موها از نتایج آن است.

خبر خوب

ریزش مو باید بعد از کم‌کردن یا حذف مصرف این مواد متوقف می‌شود و چرخه رشد طبیعی مو به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

 ۲۰- استرس و افسردگی از عوامل مهم ریزش مو است

در دنیای پرتنش و پرمشغله امروزی بیشتر ما در محیط کاری و زندگی استرس را تجربه می‌کنیم. استرس علاوه بر عوارضی برای بدن دارد، علت ریزش مو نیز محسوب می‌شود. افراد در شرایط استرس‌زا رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می‌دهند یکی از این رفتارها کشیدن موها سر و بازی با آنهاست که به‌مرور ریزش مو را به همراه خواهد داشت. همچنین در شرایط استرس‌زا اغلب رفتاری عصبی از خود نشان می‌دهند یا دچار شوک خواهند شد. شوک می‌تواند در عملکرد صحیح ارگان‌های بدن اختلال به وجود بیاورد و ازدست‌دادن مو نیز یکی از عوارض آن خواهد بود.

راه‌حل

مدیریت استرس می‌تواند این علت ریزش مو را تا حد زیادی از بین ببرد. برای این کار بهتر است پیاده‌روی در طبیعت، خلوت و تنهایی، مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. بدون شک علاوه بر موها شما شاداب شدن پوست و آرامش کلی را با مدیریت استرس تجربه خواهید کرد.

۲۱- مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار

سالانه هزینه‌های هنگفتی از سوی سازمان‌های بهداشتی برای تبلیغات علیه سیگار و متوجه کردن افراد پیرامون ضررهای آن انجام می‌شود. در کنار ازبین‌بردن بافت ریه، مشکلات خونی، احتمال ابتلا به سرطان، یکی از چندین علت ریزش مو نیز سیگار است. سیگار عملکرد سالم دی‌ان‌ای و فولیکول‌های مو را مختل می‌کند و علاوه‌برآن مشکلاتی در راه خون‌رسانی به آنها را به وجود می‌آورد؛ بنابراین طبیعی است که فرد شاهد ریزش مو باشد.

البته تأثیر کشیدن مو و ریزش مو بیشتر در مردان قابل رویت است و گاهی باعث شدت و سرعت گرفتن طاسی الگوی مردانه نیز خواهد شد. بهترین راه این است که همین‌الان سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و به تغذیه سالم و ورزش به‌جای آن روی بیاورید.

 ۲۲- مصرف الکل

علت ریزش مو گاهی در اعتیاد به مصرف الکل خلاصه می‌شود. علاوه بر ضررهای متعددی که الکل برای سیستم گوارشی و کبدی به همراه دارد، مانع از رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می‌شود. موهایی که تغذیه درستی نداشته باشند به‌مرورزمان دچار ضعف، شکنندگی و در نهایت ریزش خواهند شد.

به‌طورکلی بدن با مصرف الکل در جذب مواد مغذی عاجز خواهد بود زیرا الکل در بسیاری از موارد احساس سیری کاذب را به فرد منتقل خواهد کرد. این اتفاق به‌راحتی و با کنارگذاشتن مشروبات الکی قابل‌حل خواهد بود. در کنار این موارد الکل به یکباره قند خون را تا حد زیادی بالا می‌برد و قند خون بالا با طاسی و افزایش آن در ارتباط است.

 نکات مراقبتی برای جلوگیری از ریزش مو

اغلب ما نکاتی را به‌صورت روزمره و عادت رعایت می‌کنیم که با بازبینی در آنها و رعایت برخی موارد به‌صورت جزئی می‌تواند ریزش مو را محدود کرد:

گاهی علت ریزش مو شستشوی نامناسب است؛ شانه کردن مو در حمام، استفاده از شوینده‌های که تناسب با جنس مو ندارند، با آب داغ حمام کردن، ماساژ سفت‌وسخت مو در حمام، خشک‌کردن با حوله و کشیدن مدام آن روی مو از این علل هستند. می‌توان به‌راحتی از این موارد اجتناب کرد.

آفتاب شدید و سرمای زیاد هم می‌توانند تأثیرات منفی بر روی موهای فرد به‌جای بگذارند. برای همین توصیه می‌شود از کلاه حصری و چتر در تابستان و از کلاه‌پشمی و شال در زمستان استفاده شود.

علاوه بر شستشو قرارگرفتن در محیط‌های دارای آلودگی از جمله گردوخاک و آلودگی شیمایی خود علت ریزش مو است. این عامل زمانی تشدید می‌شود که فرد بعد از قرارگرفتن در معرض آلودگی‌ها اقدام به شستن موها خود نکند تا چربی‌ها یا مواد آلوده از موها جدا شوند.

دیگر علت ریزش مو نداشت شناخت صحیح نسبت به جنس مو است. افراد اگر ندانند که موهای خشک یا چرب دارند و متناسب با آن اقدام به نگهداری از موهایشان نکند به‌مرورزمان عارضه‌هایی چون شوره سر، التهاب خشکی و ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *