هرآنچه که باید درباره کرم ضدآفتاب بدانید

کرم ضدآفتاب محصولات موضعی هستند که بخشی از اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس می‌کنند و بنابراین به محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی کمک می‌کنند. آن‌ها به‌عنوان یک سپر در برابر اشعه ماورای بنفش عمل می‌کنند و باید هر زمان که پوست شما در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، صرف‌نظر از فصلی که در آن هستید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

به گفته مرکز کنترل بیماری‌های (CDC) امریکا، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده است، بااین‌وجود قابل‌پیشگیری‌ترین آن‌ها هم به شمار می‌رود زیرا قرارگرفتن در معرض نور خورشید عامل اصلی در رشد آن است. بهترین راه دفاع در برابر سرطان پوست، استفاده از ضدآفتاب برای محافظت از پوست است.

کرم ضدآفتاب چیست؟

کرم‌های ضدآفتاب در اصل یک مانع است که از پوست در برابر جذب اشعه ماورای بنفش (UV) محافظت می‌کند. دو نوع اشعه ماورای بنفش وجود دارد که می‌تواند بر پوست تأثیر بگذارد. اشعه UVA که باعث پیر شدن پوست می‌شود و اشعه UVB که معمولاً باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود.

کرم ضدآفتاب یک داروی بدون نسخه محسوب می‌شود و تنها در صورتی می‌تواند «کرم ضدآفتاب طیف وسیع» تلقی شود که پوست را در مقابل هر دو نوع اشعه ماورای بنفش محافظت کند.

علاوه بر این، روی برچسب تیوب‌ها یا شیشه‌های ضدآفتاب، عددی به نام فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) دیده می‌شود. SPF ، درجه‌ای است که نشان می‌دهد کرم ضدآفتاب تا چه میزان از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، طبق آکادمی پوست آمریکا، یک کرم ضدآفتاب با درجه SPF 30، 97 درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود می‌کند. هرچه این عدد در ضدآفتاب بیشتر باشد، در مسدودکردن اشعه UVB بهتر عمل می‌کند.

نکته مهم این است که هیچ کرم ضدآفتابی 100 درصد اشعه ماورای بنفش را مسدود نمی‌کند. هم چنین، هرچقدر هم میزان SPF زیاد باشد، همه کرم‌های ضدآفتاب برای مدت‌زمان یکسان از پوست محافظت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک کرم ضدآفتاب با SPF برابر 80، از نظر دوام، فرقی با یک کرم ضدآفتاب با SPF برابر 15 ندارد. همه کرم‌های ضدآفتاب باید حداقل هر دو ساعت یک‌بار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدداً استفاده شوند.

ضدآفتاب یک انتخاب یا یک ضرورت؟

کرم ضدآفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. وقتی از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده می‌کنید، می‌توانید:

  • از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کنید.
  • از تیره شدن پوست ممانعت کنید.
  • علائم پیری را کاهش دهید.
  • خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.

از چه نوع کرم ضدآفتابی باید استفاده کنیم؟

کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی: مانند اسفنج عمل کرده و اشعه‌های خورشید را جذب می‌کنند. معمولاً این کرم‌های ضدآفتاب روی پوست ردی باقی نمی‌گذارند.

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی: مانند یک سپر عمل می‌کنند. آن‌ها اشعه خورشید را منعکس می‌کنند و برای پوست‌های حساس بهتر هستند.

ضدآفتاب‌های طیف گسترده: کلمات طیف گسترده به این معنی است که کرم ضدآفتاب می‌تواند از پوست شما در برابر هر دو نوع اشعه مضر UV محافظت کند.

ضدآفتاب با SPF 30: آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند اگر ضدآفتاب SPF 30 یا بالاتر داشته باشد تا 97 درصد اشعه‌های خورشید را مسدود می‌کند اما هیچ کرم ضدآفتابی وجود ندارد که 100 درصد اشعه‌های خورشید را مسدود کند.

ضدآفتاب مقاوم در برابر آب: هنگام خرید ضدآفتاب، به دنبال کلمات «مقاوم در برابر آب» باشید. این ویژگی نشانه این است که قبل از نیاز به استفاده مجدد از ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب برای مدت بیشتری روی پوست مرطوب یا عرق کرده باقی می‌ماند. با ضدآفتاب‌های مقاوم در برابر آب، ۴۰ تا ۸۰ دقیقه می‌توانید با خیال راحت در محیط‌های مرطوب تردد کنید. همه کرم‌های ضدآفتاب در برابر آب مقاوم نیستند.

از کدام فرمولاسیون ضدآفتاب باید استفاده کنیم؟

فرمولاسیون‌های مختلفی از کرم‌های ضدآفتاب وجود دارد. ضدآفتاب‌هایی که به‌صورت ژل هستند، برای افرادی که می‌خواهند محصول استفاده شده سریع خشک شود، عالی هستند. ضدآفتاب دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای پوست‌های حساس بهتر است. ضدآفتاب‌های کرمی برای پوست‌های خشک و برای پوست صورت بهترین هستند. البته همیشه بهتر است با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید تا بدانید کدام ضدآفتاب برای پوست شما مناسب است.

چه افرادی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند؟

اگر بخواهیم جوابی کوتاه به این پرسش بدهیم، باید بگوییم همه! مردان، زنان و کودکان بالای شش ماه باید هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. این در مورد افرادی که به‌راحتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند و کسانی که پوست آن‌ها دیرتر آفتاب‌سوخته می‌شود هم صدق می‌کند. این نکته را به‌خاطر بسپارید که چه دچار آفتاب‌سوختگی شوید و چه دچار آن نشوید، اشعه‌های مضر آفتاب به پوست شما آسیب وارد می‌کنند.

البته کودکان زیر شش ماه استثنا هستند چون پوست آن‌ها حساس است و بنابراین بهتر است با استفاده از سایه‌بان و لباس‌های مناسب از پوست آن‌ها در مقابل اشعه‌های نور خورشید محافظت شود.

فواید ضدآفتاب برای پوست چیست؟

اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی دلایل مهم در مورد اینکه چرا باید در طول سال از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم:

از اشعه مضر فرابنفش محافظت می‌کند

همان‌طور که می‌دانید، لایه ازن در حال تخریب مداوم است و به همین دلیل ما را در معرض خطر بیشتر اشعه‌های مضر خورشید قرار داریم. درحالی‌که شما برای دوز روزانه ویتامین D خود به خورشید نیاز دارید، ولی نباید سلامت خود را در معرض خطر قرار دهید! استفاده از کرم ضدآفتاب در واقع مانع از نفوذ اشعه‌های مضر به پوست و ایجاد اختلالات پوستی می‌شود.

از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

همه ما دوست داریم پوستی جوان، درخشان و سالم داشته باشیم و این یکی از قانع‌کننده‌ترین دلایل برای استفاده از ضدآفتاب است. ضدآفتاب پوست شما را از بروز علائم پیری مانند چین‌وچروک و خطوط ریز محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد زیر ۵۵ سال که از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کردند، ۲۴ درصد کمتر از کسانی که از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کردند یا گاه‌وبی‌گاه از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کردند، دچار علائم پیری می‌شدند.

خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد

درحالی‌که اغلب ما استفاده از ضدآفتاب را عمدتاً به دلایل زیبایی شروع می‌کنیم، پیشگیری این کرم‌ها از ابتلا به سرطان پوست یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از آن است. استفاده روزانه از ضدآفتاب شما را از خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان پوست، به‌ویژه ملانوم، محافظت می‌کند. ملانوم بدترین نوع سرطان پوست است که می‌تواند به‌ویژه برای زنان، تهدید جدی محسوب شود.

لک‌های صورت را کاهش می‌دهد

کرم ضدآفتاب را به طور روزانه روی صورت خود بمالید تا از بروز لک‌های تیره و نمایان شدن مویرگ‌های قرمز پیشگیری کنید. هم چنین استفاده از این کرم‌ها برای جلوگیری از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید ضروری است.

از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند

آفتاب‌سوختگی پوست شما را ضعیف می‌کند و آن را در معرض تغییر رنگ قرار می‌دهد. پوسته‌پوسته شدن، تورم، قرمزی، کهیر و خارش پوست از تأثیرات اشعه‌های UVB است. تاول‌های پوستی ناشی از نور خورشید می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

یک کرم آرایشی محسوب می‌شود. مدت‌هاست که با آمدن ضدآفتاب‌های کرم‌پودری یا رنگی، دیگر کرم ضدآفتاب تنها یک ابزار محافظتی نیست، بلکه می‌توانید کرم ضدآفتابی را تهیه کنید که علاوه بر اینکه پوست شما را در مقابل آسیب‌های نور خورشید، محافظت می‌کند، به‌عنوان فونداسیون آرایش روزانه شما هم به کار رود.

چگونه از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم؟

قبل از بیرون آمدن از منزل، به طور سخاوتمندانه‌ای از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست شما فرصت کافی برای جذب آن داشته باشد، در غیر این صورت کرم استفاده شده نمی‌تواند از پوست شما محافظت کند.

به‌اندازه‌ای از کرم ضدآفتاب استفاده کنید که تمام پوست در معرض دید را بپوشاند. برای پوشاندن سروگردن حدود یک قاشق‌چای‌خوری کرم ضدآفتاب لازم است.

برای محافظت بیشتر، هر سه ساعت یک‌بار یا بلافاصله پس از شنا یا عرق کردن، کرم ضدآفتاب را مجدداً استفاده کنید.

حتی در روزهای ابری و در زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در هوای ابری و روزهای سرد زمستانی هم به‌اندازه روزهای گرم تابستان نیاز به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب دارید.

قبل از بیرون آمدن از منزل، به طور سخاوتمندانه‌ای از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست شما فرصت کافی برای جذب آن داشته باشد، در غیر این صورت کرم استفاده شده نمی‌تواند از پوست شما محافظت کند.

به‌اندازه‌ای از کرم ضدآفتاب استفاده کنید که تمام پوست در معرض دید را بپوشاند. برای پوشاندن سروگردن حدود یک قاشق‌چای‌خوری کرم ضدآفتاب لازم است.

برای محافظت بیشتر، هر سه ساعت یک‌بار یا بلافاصله پس از شنا یا عرق کردن، کرم ضدآفتاب را مجدداً استفاده کنید.

حتی در روزهای ابری و در زمستان از ضدآفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در هوای ابری و روزهای سرد زمستانی هم به‌اندازه روزهای گرم تابستان نیاز به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب دارید.

پس از شنا، تعریق زیاد یا خشک‌کردن پوست با حوله، مجدداً طبق دستورالعمل ضدآفتاب استفاده کنید.

کرم ضدآفتاب

ضدآفتاب چگونه از پوست ما محافظت می‌کند؟

اشعه ماورای بنفش که در معرض آن قرار داریم از فوتون‌های UVB و UVA تشکیل شده است. طول موج‌کوتاه‌تر اشعه UVB به عمق پوست نفوذ نمی‌کند، بلکه آسیب قابل‌توجهی به DNA می‌رسانند و عامل اصلی آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست هستند.

طول موج بالاتر اشعه UVA به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و در آنجا رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. قرارگرفتن در معرض UVA با پیری زودرس پوست و مشکلات ایمنی مرتبط می‌شود.

کرم ضدآفتاب مانند یک جلیقه ضدگلوله بسیار نازک عمل می‌کند و فوتون‌های UV را قبل از اینکه به پوست برسد و به آن آسیب برساند، متوقف می‌کند.

برای محافظت بیشتر از پوست در برابر نور خورشید، یک کرم ضدآفتاب باید دارای مقادیر کافی از این عوامل محافظ باشد.

اصطلاح SPF که روی برچسب کرم‌های ضدآفتاب ظاهر می‌شود مخفف Sun Protection Factor است، اما در واقع یک عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب‌سوختگی است. محصولات با SPF بالاتر باعث می‌شوند تعداد کمتری از فوتون‌هایی که آفتاب‌سوختگی را ایجاد می‌کنند به پوست آسیب برسانند. به زبان ساده، می‌توانید یک کرم ضدآفتاب با SPF 10 را مشاهده کنید که اجازه می‌دهد 10 عدد از هر 100 فوتون به پوست برسد و یک محصول با SPF 20 اجازه می‌دهد که از هر 100 فوتون فقط 5 عدد به پوست برسد. ازآنجاکه آفتاب‌سوختگی در درجه اول به دلیل تابش اشعه UVB است، ممکن است یک ضدآفتاب SPF بالایی داشته باشد ولی اجازه دهد درصد قابل‌توجهی از فوتون‌های UVA به پوست برسد. برای حفاظت وسیع از پوست، کرم‌های ضدآفتاب باید قادر باشند بخش قابل‌توجهی از فوتون‌های UVA را مسدود کنند؛ این امر مستلزم این است که محصولات حاوی سطوح قابل‌توجهی از اکسید روی، آووبنزون ​​یا دی‌اکسید تیتانیوم باشند.

آیا استفاده از کرم ضدآفتاب در پاییز و زمستان ضرورت دارد؟

استفاده از کرم ضدآفتاب در روزهای گرم و آفتابی برای بسیاری از مردم به یک عادت مثبت تبدیل شده است چراکه هیچ‌کس دوست ندارد بعد از یک روز خوب و شاد در بیرون از خانه، آفتاب‌سوخته به خانه باز گردد؛ ولی بسیاری از مردم فکر می‌کنند در پاییز و زمستان استفاده از کرم ضدآفتاب لازم نیست، در ادامه چند دلیل می‌آوریم تا شما هم از این به بعد در تمام فصول سال از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

برف‌ویخ منعکس‌کننده نور خورشید و تشدیدکننده اشعه‌های UVA/UVB است: انعکاس نور خورشید در روزهای برفی، شدت آسیب‌رسانی اشعه‌های مضر آن را چندین برابر می‌کند و در نتیجه خطر آسیب‌دیدن پوست شما را افزایش می‌دهد.

وزش باد، رطوبت پوست را کاهش می‌دهد: احتمالاً متوجه شده‌اید که وقتی هوا سرد است پوست شما خشک‌تر و حساس‌تر می‌شود. در طول زمستان، اغلب سرعت باد افزایش می‌یابد، بنابراین رطوبت پوست شما از بین می‌رود. خشکی پوست، چین‌وچروک و خطوط نازک در سطح پوست را آشکار می‌کند و احتمال ترک‌خوردگی یا پارگی آن را افزایش می‌دهد و شما را در معرض خطر عفونت‌های پوستی قرار می‌دهد. استفاده از کرم ضدآفتاب در زمستان می‌تواند به بازگرداندن بخشی از رطوبت ازدست‌رفته پوست شما کمک کند.

لایه ازن در زمستان نازک‌ترین است: لایه ازن در ماه‌های سرد زمستان نازک‌تر است. این بدان معناست که گرچه خورشید آن‌قدرها داغ نیست، اما تابش اشعه ماورای بنفش شدیدتر از همیشه است.

نورهای مصنوعی داخل خانه هم به پوست آسیب می‌رسانند: مطالعات جدید نشان می‌دهد که نور رایانه، تلویزیون، صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه و حتی لامپ‌ها و دیگر انواع روشنایی داخلی ممکن است بر آسیب پوستی بیفزاید. استفاده روزانه از کرم‌های ضدآفتاب از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرارگرفتن در معرض امواج نوری محافظت می‌کند.

قبل از انقضای کرم ضدآفتاب خود از آن استفاده کنید. حتی اگر این تنها دلیل شما برای استفاده از کرم ضدآفتاب در زمستان باشد، مطمئناً سودمند است. بیشتر کرم‌های ضدآفتاب پس از ۱۲ ماه شروع به کاهش اثر می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید از باقیمانده کرم ضدآفتاب خود در تابستان آینده استفاده کنید، سود چندانی نخواهید برد بنابراین بهتر است در طول زمستان هم از ضدآفتاب استفاده کنید و از داشتن یک‌پوست زیبا و درخشان لذت ببرید.

سخن پایانی

بگذارید پاراگراف آخر این نوشته را با این جمله آغاز کنیم: «ضدآفتاب، کرمی برای تمام فصول». شاید هنوز هم کسانی باشند که ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب را باور نداشته باشند ولی با کمی مطالعه می‌توان به تأثیر شگفت‌انگیز این کرم در زیبایی و شادابی پوست پی برد. از منظر زیبایی، ضدآفتاب یک معجزه‌گر است زیرا از بروز لکه‌های پوستی و چین‌وچروک پیشگیری می‌کند و از نظر درمانی، ضدآفتاب یک داروی شفابخش است که می‌تواند ما را در برابر یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان محافظت کند؛ بنابراین به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از خروج از منزل، به سراغ کرم ضدآفتاب خود بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *